מדבר יהודה מסביר פנים למטיילים הממונעים בחורף –הרבה ירוק מחליף את הצהוב המעולף של הקיץ, כול עמוק יותר בשמיים וכמובן – קרירות נעימה שעדיפה עשרות מונים  על  הגהינום הלוהט ששולט כאן רוב ימות השנה. המסלול שלנו הפעם מערבב קלות בין אתגרי נהיגה (בחלקו הראשון) לתצפיות נופיות ומסתורי מנזר המרסבא בחלקו השני. וכמובן – הקרבה היחסית לאיזור המרכז עושה את שלה.

לאן מטיילים: צפון מדבר יהודה: נחל אוג, מנזר מרסבא.

אבני דרך במסלול: אלמוג, נחל אוג, ג'בל חרמון, מרארת אבו טבק, בקעת הורקניה, תצפית מרסבא, תצפית נחל קדרון ממנזר המרסבא, ירידה מעובידייה לנחל קדרון, מסעף ואדי-רהווה, מישור אדומים.

סוג ואורך המסלול: לא מעגלי, כ-42 ק"מ (כולל קטע כביש של כ-5 ק"מ בבקעת הורקניה).

עונה מומלצת: כל השנה, עם עדיפות לסתיו, חורף, אביב. בקיץ לוהט ולא נעים, אבל מכיוון שהאזור אינו רחוק מהמרכז, יהיו כאלה שייצאו אליו גם בעונה החמה.

צילום: דרור ברלי

עבירות: בינונית, לרכב שטח בעל הילוך כוח. רוב המסלול זורם ואינו ברמת קושי גבוהה ויתאים גם לחלק מרכבי פנאי 4x4 ללא הילוך כוח בחלקו השני (מכביש בקעת הורקניה, כניסה לשטח בנקודה מס' 16). אתגרי העבירות במסלול הם בחלקו הראשון – הירידה לחציית ערוץ נחל אוג והטיפוס ממנו.

ניווט: קל. המסלול נע על צירים מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 9 ("יהודה וירושלים") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך המסלול אין עצים מצלים. ניתן לתפוס צל בצמוד למצוקים בזמן חציית ערוץ נחל אוג. כמו כן, מומלץ לשתות קפה שחור חזק ו/או מיץ תפוזים סחוט בדוכן של חמודי, שנמצא בתצפית מול מנזר מרסבא.

שמירת טבע: המסלול נע בחלקו הראשון בשמורת הטבע נחל אוג. אבל גם בשאר חלקיו שאינם נחשבים לשמורה – לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה ושהייה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: סונול אלמוג, על כביש 1.

צילום: דרור ברלי

ציוד נדרש: רכב שטח 4x4 עם הילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור אויר, ערכת תיקון תקרים. אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה

מגבלות צה"ל: כל אזור ג'בל חרמון, נבי מוסא וציר בקעת הורקניה הוא שטח אימונים פעיל. התנועה במסלול אפשרית בסופ"שים ובחגים.

הערות ואזהרות: נדרשת תשומת לב מיוחדת לניווט באזור מרסבא – במיוחד לאחר שהגענו למנזר עצמו. החזרה מהמנזר דרך כביש סלול המוביל לכיוון הכפר עובידייה הנמצא בשטח A. לאחר כברת דרך קצרה בשטח B, אנו יורדים מהכביש בנקודה מס' 27 לכיוון ירידה ארוכה ותלולה המוליכה אותנו לגשר החוצה את נחל קדרון – חשוב להיות ערניים ולא לפספס את הפנייה הזו(!!!) – אחרת תמצאו את עצמכם בליבו של כפר פלסטיני עוין.

סיפור הדרך
נוסעים בכביש 1 מירושלים לכיוון מעלה אדומים וים המלח ופונים לתחנת הדלק סונול-אלמוג.

0.0 ק"מ. בפניה ימינה לכניסה לתחנת סונול אלמוג איפוס ספידומטר. ומיד מעין צומת T – פונים שוב ימינה. הכביש מתעקל שמאלה לכיוון קיבוץ אלמוג.

צילום: דרור ברלי

0.2 ק"מ. ימינה לשביל מטושטש מעט, לפי שילוט "חווארי אלמוג". השביל מסומן בצבע שחור ומקיף מטע מגודר שנראה מעט מוזנח.
0.5 ק"מ. פיצול בשביל. בוחרים בשביל השמאלי המסומן בשחור.
0.8 ק"מ. בורות ושבירות בשביל משמאל. זהירות מרובה.
2.0 ק"מ. תחילת הירידה התלולה לכיוון חציית ערוץ נחל אוג. שלבו LOW בתיבת ההעברה וסעו בזהירות. הציר מתפתל והנוף מהמם – שימו לב! מיד תגיע ירידת המדרגה האלכסונית שמכניסה אתכם לשיפוע-צד קל לשבריר שנייה; אל חשש, אם כי רצוי מכוון חיצוני.
2.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. בערוץ נחל אוג. איפוס ספידומטר. כאן מתעקלים שמאלה לטיפוס תלול במעלה תחוח עם מדרגות סלע. LOW ורצוי גם מכוון חיצוני.

0.4 ק"מ. קטע מחורץ בשביל עם שיפוע צד. נדרשת בחירת קו נכון וזהירות מרובה לא להפיל גלגלים לתוך החריצים.
0.6 ק"מ. צומת. זהו "מסעף אוג". פונים שמאלה עם השביל השחור. תוך כמה שניות הנוף נפתח וממולנו קיבוץ אלמוג.
2.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שבילים שחור-כחול. איפוס ספידומטר. ממשיכים ישר, על השביל הכחול.

צילום: דרור ברלי

1.1 ק"מ. פיצול. ממשיכים בשביל הימני, לפי הסימון הכחול.
5.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שבילים כחול-אדום. איפוס ספידומטר. ממשיכים ישר עם השביל הכחול.

0.4 ק"מ. צומת משולש. פונים שמאלה עם השביל הכחול.
0.6 ק"מ.  ימינה עם הסימון הכחול.
2.4 ק"מ. פיצול. פונים ימינה עם הסימון הכחול.
3.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. ליד מרארת אבו-טבק, על כביש בקעת הורקניה. פונים שמאלה על הכביש, לכיוון דרום

5.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. פונים ימינה לציר מסומן בכחול. איפוס ספידומטר. ביום סקירת המסלול מתבצעות כאן עבודות הנחת קו צינור מים לאתר טיהור השפכים החדש שנבנה כאן. נוסעים על השביל המסומן בכחול בכיוון כללי מערב, ומתחילים לטפס לכיוון תצפית מרסבא. הציר, שעד לפני כשנה היה מוגדר ברמת עבירות בינונית עד קשה בזכות מעלה מרסבא האימתני שכלל מדרגות סלע, חריצים עמוקים, בולדרים והצלבות, שוטח וטופל, וכיום הוא ברמת עבירות קלה ומתאים לכל רכב פנאי עם 4x4.

4.3 ק"מ. פיצול. השביל השמאלי יורד לאתר עבודה. אנו פונים בשביל הימני, בעלייה.
4.8 ק"מ. צומת משולש. פונים שמאלה לפי סימון אדום לכיוון תצפית מרסבא
5.1 ק"מ. פיצול. לבחירתכם, השבילים מתחברים בהמשך. ירידה טרשית-דרדרתית לכיוון התצפית. מומלץ ב-LOW. נהגי כלי רכב בעלי צמיגים נמוכי חתך –להיזהר מפנצ'רים!!!
5.5 ק"מ. התצפית המרהיבה על מנזר מרסבא והבסטה/דוכן של חמודי. החנו את הרכב בצד וצאו לתצפית – נא לצעוד בזהירות במדרון. לאחר הביקור, התצפית והמנוחה, שבים על  העקבות – מטפסים את המדרון הדרדרתי-טרשי

צילום: דרור ברלי

מנזר מר-סבא. מנזר יווני אורתודוקסי הבנוי על צוק במדרון נחל קדרון שבצפון מדבר יהודה בתחומי שטח C. המנזר נקרא על שם מייסדו, הנזיר סבאס, ופעיל כמעט ברציפות זה כ-1500 שנים. סבאס, שפעל במשך כ-50 שנה להקמת מנזרים בארץ ישראל, היה הדמות החשובה מבין נזירי המדבר של התקופה הביזנטית.

מנזר מר סבא ידוע בטיפיקון שלו, סידור הנחיות בדבר התפילות והטקסים של הכנסייה האורתודוקסית, שהוכר כטיפיקון הסטנדרטי הראשון. טיפיקון זה ריכז את אורחות החיים, התפילה והמנהגים של הנזירים המוקדמים בארץ ישראל, במצריים ובאסיה הקטנה, הורחב ועודכן במאות ה-7 וה-8. בשל קרבתו של המנזר לירושלים, כונה לעיתים טיפיקון המנזר בשם 'טיפיקון ירושלים'. טיפיקון המנזר הגיע לקונסטנטינופול ושימש כבסיס לגלגוליו הרבים של הטיפיקון האורתודוקסי עד ימינו.

המנזר נחשב רשמית לטריטוריה יוונית (מונף מעליו דגל יוון) בשיאו אכלס כ-1500 נזירים, ואילו כיום מתגוררים בו כ-15 נזירים בלבד. (מקור: ויקיפדיה).

6.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. בצומת האדום-כחול על נק' מס' 18. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה, לכיוון מערב.

צילום: דרור ברלי

0.2 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר על השביל הכחול.
0.4 ק"מ. צומת כחול-אדום. ממשיכים ישר על השביל המסומן בכחול.
1.0 ק"מ. מתחילה ירידה מסולעת. משמאל מדרון תלול. שלבו LOW וסעו בזהירות. הירידה מתפתלת לכיוון ערוץ נחל קדרון הזורם (אל תתנו למראה הפסטורלי להטעות אתכם – מדובר במי הביוב של מזרח ירושלים...).
1.3 ק"מ. פונים שמאלה עם הסימון הכחול לחציית גשרון קטן על ערוצו של נחל קדרון. השביל מטפס בעלייה, ליד מצבת אבן ונע לאורך מצוק הקדרון לכיוון מנזר מרסבא. זהירות! מדובר בשביל צר, שמצידו האחד מצוק ומצידו השני מדרון תלול. רוחב השביל מאפשר מעבר לכלי רכב אחד בלבד – אם מגיע רכב ממולכם, תיאלצו לתמרן הרבה, כולל נסיעה ברברס...
2.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. מנזר מרסבא. איפוס ספידומטר. יש כאן רחבת חניה קטנה ונקודות תצפית יפות על המנזר ועל ערוץ הקדרון. לבעלי כושר גופני, אפשר ומומלץ לצאת לטיול רגלי ולרדת בשביל מפותל (עם המון מדרגות) לערוץ הקדרון הביובי. המראה מאוד יפה, רק תשתדלו להתעלם מהריח... לאחר הביקור, נוסעים בכביש לכיוון מערב. הכביש מתפתל בסרפנטינות ודורש נהיגה זהירה.

2.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. מול בתי הכפר עובידייה. מימין שתי בטונדות. איפוס ספידומטר. לא להמשיך ישר אל הכפר!!! פנו כאן ימינה!!! חשוב מאוד לא לפספס את הפניה וזו ולא להיכנס בטעות לעובידייה, הממוקם בשטח A.

צילום: דרור ברלי

0.1 ק"מ. פיצול. בשביל השמאלי, בירידה. השביל בו אנו יורדים מפולס היטב ורחב (אם כי תלול יחסית ומצריך נהיגה זהירה), אבל לא מופיע במפות. הוא נפרץ ונסלל על ידי הפלסטינים המקומיים שמשתמשים בו כדי לרדת לערוץ הקדרון.
1.0 ק"מ. חציית גשרון על נחל קדרון (זהו לא הגשרון שחצינו בנקודה מס' 25) וצומת. פונים שמאלה ומיד ימינה לשביל מסומן בשחור.
3.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שחור-אדום. איפוס ספידומטר. השבי להאדום מוביל להר מונטר (ימינה) או ליישוב קידר (שמאלה). אנחנו ממשיכים ישר על השביל השחור לכיוון מישור אדומים.

צילום: דרור ברלי

2.0 ק"מ. צומת, מול מגורי בדואים. ימינה.
2.4 ק"מ. פיצול. ימינה על השביל השחור.
3.0 ק"מ. פיצול. שמאלה, על השביל השחור.
4.2 ק"מ. פיצול. שמאלה, על השביל השחור.
6.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שחור-כחול, ליד קיר בטון. איפוס ספידומטר. חוצים את ערוץ הנחל וממשיכים ישר על השביל השחור.

0.6 ק"מ. פיצול. שמאלה על השביל השחור.

1.8 ק"מ. על הכביש באזור התעשייה מישור אדומים. סוף מסלול.